Lichtprocessie - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Marieke - WaarBenJij.nu Lichtprocessie - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Marieke - WaarBenJij.nu

Lichtprocessie

Blijf op de hoogte en volg Marieke

13 September 2012 | Frankrijk, Lourdes

Vanavond na het eten zijn we direct vertrokken om ons op te stellen voor de lichtprocessie. We hadden al gehoord dat de NLZ het mariabeeld mocht dragen. Wij moesten ons opstellen tegenover de Bernadettekerk. Vrij snel begon het te trekken. De rolstoelen en lopers werden niet uit elkaar gehaald. Ik ben bij de rozenkransbomen eruit gegaan en aan de andere kan gewacht totdat het Mariabeeld terug was. Toen zag ik onze groep niet komen en heb besloten om zelf naar voren te lopen. Het Mariabeeld ging via de bogen omhoog. Alle rolstoelen moesten wachten en liepen in eens naar voren. Mama heeft er voor gezorgd dat ze aan de goede kant van Conny zat, zodat ze een beetje kon tolken. Daarvoor moesten ze van de leiding een sprintje trekken. Nu zaten ze wel met zijn neus voorop. Het Mariabeeld bleef bovenaan staan. Ondertussen werd er nog van alles gesproken en gezongen. De lopende pelgrims gingen slingerend over het plein. Bijna op het einde ging het Mariabeeld via de andere boog weer naar beneden en kwam toen naar het Rozenkransplein. Ik had zat ook redelijk vooraan op een bankje. Nadat het afgelopen was ben ik op zoek gegaan naar Daniel. Die duwde mama. Samen terug gelopen naar het hotel. Nog eventjes met verschillende mensen wat gedronken. Daniel en Theo waren even een fietspomp gaan halen om alle banden een keer op te pompen. Dus toen werd er gezegd je hebt luxe paarden en werkpaarden. Over vanalles gesproken. Zelfs over het schandaal wat er nu speelt in onze parochie. Ook nog eventjes over de fusie gehad. Om 23.15 gingen ze nog een drankje doen, maar wij hadden besloten dat we verstandig werden en naar bed gingen. Boven ons ritueel gedaan. Alvast kleren klaar gelegd voor morgen. Het netbook opgeladen. Toen in bed en eventjes gelezen. Vrij snel gaan slapen. Marieke werd rond 5.00 wakker. Heeft het netbook uitgezet en is even wezen plassen. Om 6.00 werden we allebei wakker van de wekker. Mama had erg goed geslapen en geen 1 keer wakker geworden. Ons ochtendritueel wassen, aankleden en dan eventjes ons rondje Gave opsnuiven. Dat missen we toch wel nu we in dit hotel zitten. Verder is het een erg goed hotel. Daar hebben we helemaal niks over te klagen. NA onze ochtendwandeling eigenlijk meteen aan tafel. Wat zit mama dan lekker te smikkelen. Na het ontbijt nog eventjes naar boven om de spullen te pakken. We zouden om 7.45 vertrekken voor de mis aan de grot. We stonden vrij vooraan om op tijd naar binnen te gaan voor de mis. Als eerste mag het acceuil dan. Marieke had een klapstoeltje van uit het hotel meegenomen. Dus die hoefde niet heel de tijd te staan. Alleen erg jammer dat het zo miezerde. Dus de poncho’s en de paraplu’s werden aangedaan of opgestoken. Een erg goede viering met daarin een erg goede preek door Jan Joosten over de geboorte van Jezus. Na de viering moesten we op weg naar het plein voor de groepsfoto. We hebben eigenlijk niet zo heel lang hoeven te wachten. Alleen erg jammer dat het zo miezerde. Wij hebben de poncho tijdens de foto wel even uitgedaan. Wij werden naar voren geroepen naar de banken om de foto te maken en van de andere kant kwam er ook een hotel dus stonden wij met 2 hotels bijna op de foto. Wij zijn toch als eerste gegaan. Na de foto zouden wij eventjes ergens koffie gaan drinken. Vlakbij het Limburgs winkeltje. Ik ben eventjes naar Lacaza gelopen om de foto’s op te halen die we hadden besteld. Dit waren foto’s dat wij met de NLZ door de Grot gingen alvorens we de openingsviering hebben. We zijn toch blijven plakken. Toen we naar de koffie gingen vroeg mama hoe laat het was en toen had ik gezegd dat het 11.00 was, maar ik had me 1 uur vergist. Het was pas 10.00. Dus hadden we wat meer tijd. Na de koffie eventjes met zijn 2 nog wat winkeltjes gedaan. We zijn geslaagd voor kaarsen, postzegels, kaarten en een speldje. Conny en ik hadden van de week bij mensen gezien dat ze een speldje hadden met 5 poppetjes en dan in verschillende kleuren. Uiteindelijk geslaagd bij het Limburgs winkeltje. Weer terug gelopen naar het hotel. Nog eventjes naar de kamer en toen naar het restaurant voor de middagmaaltijd. We kregen al meteen te horen dat onze tafelgenoten Albert en Corrie niet zo’n leuk bericht hadden gekregen van de broer van Albert. De broer van Albert ligt in kritieke toestand in het ziekenhuis. Nu wordt er met de organisatie bekeken wat er mogelijk is. Aan het eind van de maaltijd werd er eventjes voor gebeden. Na de maaltijd hebben we eventjes overleg gehad of het mogelijk was om naar het kerkhof te gaan. Wij wilde namelijk een kaars aan gaan steken bij het graf van Gerard van Tiel. Vanmiddag ziet het er niet echt zonnig uit dus hebben we besloten om het niet te doen. Nu eventjes allebei op de computer. Marieke op het netbook om weer een verhaal te typen en Rianne op de computer van het hotel. Wij zitten hier aan een soort balie en mensen komen aan ons vragen of wij een kaartje van het hotel hebben. Ik denk dat ze denken dat wij bij het hotel horen.

• 13 September 2012 - 14:11

Rianne:

ik kan hier ook mijn talen gebruiken. er wilde net iemand een visitekaartje in het duits een een Italiaan in het engels en handen en voeten frans geholpen met de routeplanner om van Lourdes naar Paijs te gaazn.
    man helemaal.
    de zon begint te schijnen, misschien dan straks starten op het plein met de sacramentprocessie.

• 18 September 2012 - 16:27

Conny:

Dat miezeren kunnen je gerust pijpenstelen regen noemen, wat regende het hard tijdens het maken van de groepsfoto. Leverde wel een bijzondere foto op van drijfnatte pelgrims ;o)