Lichtprocessie en verslag van 14 september - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Marieke - WaarBenJij.nu Lichtprocessie en verslag van 14 september - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Marieke - WaarBenJij.nu

Lichtprocessie en verslag van 14 september

Blijf op de hoogte en volg Marieke

14 September 2012 | Frankrijk, Lourdes

Lichtprocessie kijken van bovenaf

Wij zijn met zijn drieën van bovenaf naar de Lichtprocessie gaan kijken. Echter was het al na 20.00 dat we vertrokken dus stonden we niet meer met ons neus voorop. We zijn de berg opgelopen en natuurlijk kreeg ik hulp van een aardige Duitse mevrouw. We moesten ook nog naar het 2de platform, maar daarbij was de boog erg steil en af en toe gleed ik gewoon uit. Je moet de rolstoel dan erg goed tegenhouden. We stonden bij het 2de muurtje dus hadden niet volledig zicht op het plein. Het zag er erg mooi uit. De lichtprocessie was drukker dan de dag dat wij hem meeliepen. Toen het Mariabeeld al weer terug kwam op het plein waren ze nog volop aan het trekken. Het Mariabeeld kwam weer omhoog. Het Mariabeeld heeft behoorlijk lang boven gestaan. We hebben ons proberen niet te ergeren. Echter ging er een meneer met een flink grote camera voor ons neus staan. Net op het moment dat de lichtbak van de NLZ het plein op kwam. Toen het Mariabeeld weer via de andere bogen naar beneden ging zijn wij ook terug gelopen naar het hotel. Dan is het namelijk nog niet zo druk. Eventjes in het hotel met zijn drieen wat gedronken. Daarna is Conny naar boven gegaan. Wij hebben nog gezellig bij het team gezeten. De nootjes van ons hadden gretige aftrek. Wij hadden de instelling om voor 00.00 in bed te liggen. Dit is vandaag niet helemaal gelukt, maar we waren al wel op de kamer. Hebben nog eventjes liggen kletsen, maar vrij snel gaan slapen. Allebei niet zo fantastisch geslapen. Marieke veel liggen hoesten, want die is verkouden. Rianne heeft op het toilet gezeten.
We waren allebei om 5.30 allebei wakker. Dus maar besloten om te gaan douchen. Daarna ons rondje gelopen langs de Gave. Het geluid van de Gave missen we wel. We waren op tijd in de eetzaal, want vandaag gingen Albert en Tonnie onze tafelgenoten weg. De broer van Albert lag erg slecht. Dus die zouden om 7.00 naar het vliegveld gebracht worden. Wij hebben dus nog afscheid van ze genomen. Jan en Embregt waren er ook en we hebben gezamenlijk ontbeten. Na eten nog onze gewoonlijke dingen gedaan. Om 9.00 zouden we aan gaan lopen naar de viering in de Maximiliaan Kolbe kapel. Echter was er ons vertelt dat het niet zo’n grote kapel was, dus we mochten niet met de volledige groep anders zou het niet passen. Dit was de viering waarin Bisschop Liessen voorging. Die was gisteravond aangekomen. Mark Kemseke ging ook mee voor in de viering, omdat dit een viering was voor Nederlandstalige pelgrims. Tijdens de viering kreeg er iemand nog een onderscheiding voor haar vele werkzaamheden in Lourdes. In de viering waren er bijna net zo veel pelgrims als vrijwilligers. Na de viering zou de grote kruisweg en/ of kleine kruisweg gelopen worden. Marieke had er voor gekozen om de grote kruisweg te gaan lopen. Hij zou gedaan worden door Jan Joosten. Echter toen ik bij het begin aankwam stond daar niemand. Dus ben ik zelf maar gelopen. Bij statie 4 gingen ze net op weg naar statie 5. Er was echter niet veel animo. We waren maar in het totaal met 11 mensen. Jan heeft het erg mooi gedaan. Af en toe bij staties gezongen. Af en toe moesten we wachten, omdat de groep voor ons nog niet helemaal klaar was. Het was ontzettend warm, dus maar goed drinken. Na de laatste statie is ieder voor zich naar beneden gelopen. Ieder met zijn eigen gedachten. Jan Joosten vond het fijn dat ik toch nog aangesloten was. Ik had me het niet gerealiseerd om eerder uit de viering te gaan.
Inmiddels liep het al tegen 12.00 dus naar het hotel en meteen naar de eetzaal om te gaan eten. Echter was de groep ook nog niet terug. Die hadden de platte kruisweg met de bisschop gedaan.
een beetje onduidelijk waar de kruisweg gingen doen, ik dacht de platte, dus onder de bomen en toen wij vanmorgen vroeg vertrokken was het nog niet veel zon, dus mijn pet niet mee genomen. het was behoorlijk druk bij de kruisweg, Conny wilde graag naar de nieuwe kruisweg, daar had ze meer gevoel bij als bij de paaltjes. je staat daar volop in de zon, daar was ik niet heel blij mee. is niet heel goed met de medicijnen die ik slik. ik ben zoveel mogelijk onder de bomen gebleven om bij de staties te komen. de eerste 4 staties heb ik mee gedaan. Leny legde heel lief haar vest over mijn hoofd, en ik kreeg een parapluie en Tonny gaf me schaduw met haar lichaam, maar na 4 staties heb ik besloten dat ik er niet bij bleef, en ben naar de laatste staties gegaan en heb daar heerlijk onder de bomen gestaan en de laatste 4 staties heb ik in verschillende talen gehoord. ik heb de 8 staties zelf gelezen en gewacht op de rest gewacht, zij in de hete zon en ik heerlijk koel onder de bomen. de laatste 4 staties heb ik op afstand gevolgd met de groep. eerst kwam er een vrouwtje bij me onder de boom staan,want die had ook heet. ze werd in ene heel snel,want de rolstoel van haar schoonmoeder begon in ene te rijden.
bij de volgende statie kwam Theo bij me staan, die had ook heet.
de bisschop zegende de kruisje nog, ik de mijne vlug aan Theo gegeven zodat hij dat kon doen voor mij, maar het werd een gezamenlijke zegening en daarvoor had ik mijn kruisje niet aan Theo hoeven geven.
het 10 over 12 dat we klaar waren en toen moesten we nog van de nieuwe kruisweg naar het hotel, dar is toch een behoorlijke tippel. ik was niet de laatste die aan kwam, nog even vlug naar boven en toen eten. We gingen toen pas tegen 12.45 aan tafel. We moesten al weer om 13.30 vertrekken om naar de viering in de Bernadettekerk te gaan. Op het programma stond dat er handoplegging was, maar wij hadden gisteren al gehoord dat, dat niet doorging. De bisschop wilde dit niet. Wij hadden er wel over na zitten nadenken om niet te gaan, maar op het laatste moment besloten om toch mee te gaan. De viering was op zich wel goed, maar we miste gewoon de handoplegging. We mochten wel een kruisteken maken met het water van de bron. Na de viering zouden we bij het acceuil koffie gaan drinken. Meerdere hotels hadden dit ook in gedachte. Dus het zat voor het acceuil goed vol met allemaal Nederlanders. Lekker heerlijke Hollands koffie en thee gedronken van Hannie. Daarna zijn wij met onze groep nog naar de 5de verdieping geweest om zo een goed overzicht te krijgen van Lourdes. Het was behoorlijk warm, want de temperatuur was tegen de 20 graden. Mama en ik wilde graag nog naar het parochiekerkhof, want wij wilde graag het graf zien van de Nederlandse pelgrims. Daar ligt Gerard van Tiel. Dat is de man van het rolstoelenmagazijn. Theo duwde mama al de hele middag en die heeft aan Daniel gevraagd of die ook mee ging. Gelukkig hoefde we niet eerst naar het hotel, want we hadden genoeg duwers. We zijn via de Michaelpoort naar de parochiekerk gelopen. We liepen om de parochiekerk heen, maar daar was helaas geen kerkhof. Dus via de bordjes en in ons beste Frans/ engels zijn we gekomen bij het kerkhof. De mannen zijn rustig op een bankje gaan zitten en wij zijn op zoek gegaan naar het graf. Uiteindelijk hebben we het gevonden. We hadden een kaars van de parochie bij en die hebben we aangestoken. Natuurlijk daarna weer terug gelopen en eventjes ondertussen iets gedronken. Om 18.30 weer verder gelopen naar het hotel. Om 19.00 aan tafel en mama had eventjes een sanitaire stop. De foto werd rond gelaten om hem dan te bestellen. We hebben hem 1x besteld, want dan zou hij ingescand worden en dan kunnen Conny en Marieke hem in hun digitale fotoboek doen. Na het eten beneden in het hotel gezeten, om zo weer een stuk te typen voor het weblog. Het is een heel verhaal geworden, want we moesten nog voor 1,5 dag typen.

  • 14 September 2012 - 23:53

    Cobi:

    Weer een mooi verslag van een indrukwekkende avond en dag!

  • 15 September 2012 - 08:36

    Leny:

    wat een mooi verslag weer.
    waar ik nu moeite mee heb.het feit dat de bischop de handoplegging niet toestond..ik weet van mijn broer (inmiddels overleden) dat dìt nu juist zo indrukweekend en mooi is voor de zieken.
    Ik heb dus ook niets meer met het instituut kerk,wel de saamhorigheid in Lourdes en mijn geloof pakt niemand me af.nog een paar fijne dag daar.
    gr leny

  • 16 September 2012 - 00:28

    Hans En Gerda:

    geweldig de verslagen van jullie. Een hele kluif dat wel. Jullie zijn in je element blijkt.
    Geniet nog volop want het gaat al weer snel. Deze week amper tijd gehad om jullie verslagen te lezen dus heb ik me er net in verdiept. De kleine Laura doet het goed.
    Reni ook iets beter. Jullie kaarsjes werken merkbaar.
    groet Maria van ons, alvast dank. xx

  • 18 September 2012 - 16:35

    Conny:

    Dat was echt een asociale man die voor onze neuzen ging staan met zijn filmapparatuur, en t was ook geen klein apparaat wat hij bij zich had.
    Hahaha ikke met mijn leuke ideeën en iedereen een zonnesteek op laten lopen met de kruisweg.....maar het was wel een mooie kruisweg en bijzonder dat Bisschop Liesen hem voorging en daarna de kruisjes zegende. Hij heeft ook nog iets op mijn kruisje geschreven, gewoon simpel Lourdes en de datum en daarna heb ik hem gevraagd of hij zijn naam er op wilde zetten. Dat deed hij niet graag want hij vond dat het 't kruis van Christus was en niet van hem. Hij heeft het toch gedaan en ik zei hem dat het kruisje daardoor nog bijzonderder was van Christus en van hem.
    Wel ontzettend jammer dat de handoplegging niet door ging omdat de Bisschop deze niet wilde doen, ik snap nog steeds niet waarom niet....
    Leuk dat jullie naar het graf van Gerard zijn geweest, ik hoop dat ik dat in oktober kan bezoeken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 625
Totaal aantal bezoekers 12217

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2012 - 31 December 2012

Mijn 11de reis naar Lourdes

Landen bezocht: