Laatste volle dag in Lourdes - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Marieke - WaarBenJij.nu Laatste volle dag in Lourdes - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Marieke - WaarBenJij.nu

Laatste volle dag in Lourdes

Blijf op de hoogte en volg Marieke

17 September 2012 | Frankrijk, Lourdes

Na het middagdutje toch besloten om mee te gaan met de groep naar het kerkhof waar de familie Soubirous ligt. Van daaruit heb je mooi uitzicht op de Pic du Jer, de Grote Kruisweg, Cite Secours. Daarna zijn we doorgelopen naar het beeldenfabriek. Er staan daar heel veel verschillende beelden van Heiligen. Er stonden heel veel Maria’s klaar, maar die hadden allemaal nog geen handen. Rianne kon ook in de rolstoel en heeft op de steile stukken gelopen. Theo wilde dit eigenlijk niet, maar naar de lift toe is het een erg steil stuk. Dus dat heeft mama gewoon gelopen. Marieke had nog steeds niks te missen de verkoudheid speelt nog steeds op. Veel last van slijm en hoesten. Daarna naar een terrasje. De temperatuur was behoorlijk warm. Nadien weer verder gelopen en nog eventjes gekeken in het winkeltje waar ik al meer spullen gekocht heb voor mijn kerststal enzo. Helaas hadden ze niks meer erbij. Theo liep redelijk snel door, want die moest nog eventjes de groepsfoto ophalen. Wij zijn bij aankomst in het hotel eventjes naar onze kamer gegaan. Daarna besloten om eventjes met zijn tweeën naar het heiligdom te gaan. Omdat we nog een Rozenkrans hadden van Theo Slangen ze had deze gekregen van Pastor Wim. Er stonden bomen op het rozenkransplein en daarin mocht je je Rozenkrans hangen. Er hangen erg veel verschillende rozenkransen in de bomen. Denk dan aan rozenkrans van schuursponsjes, kleine vogelkooitjes, denneappels. Het zag er allemaal kleur rijk uit. Daarna nog eventjes doorgelopen naar de Grot om afscheid te nemen van ons Marie. Vanavond moesten we beneden in de lounge van het hotel zijn, want Henk zou een groepsfoto maken bij het hotel. Dit omdat onze groepsfoto een beetje verregend was. Er werd ook nog een foto gemaakt van de fraters/ zusters. Daarna aan tafel. Heb deze avond niet zoveel gegeten. Ik heb alleen de soep gegeten, want ik had niks te missen. Heb eventjes tegen de leiding gezegd dat ik naar bed zou gaan. Alvorens ik mijn hoofd op mijn kussen had was ik al vertrokken. Hoe dus mijn tafelgenoten hebben gegeten weet ik dus niet. Ik had echt niks te missen. Was goed verkouden en erg benauwd. Na het eten kwam mama mij wakker maken, want wij hadden nog een afsluitende avond beneden in het hotel. Naar beneden en de meeste mensen waren er al. Conny kwam er ook aan. In die zaal was er ringleiding aanwezig als de mensen spreken met een microfoon. Dus dit was wel prettig. Jan had gevraagd of er wat mensen iets wilde vertellen over hun belevenissen van de afgelopen week. We hebben natuurlijk ook gezongen. ’t Lourd op de bergen. Op het einde zongen we ook nog het lied Geef mij je hand. Dit deed toch wel iets met een aantal mensen. Na deze avond kregen we nog een aantal dingen uitgereikt. Zoals de foto, het mailadres van Henk, een kaartje van het team met een mooie tekst. Wij hadden voor alle teamleden een kaart geschreven om ze te bedanken voor de geweldige week. Ze waren hierdoor allemaal ontroerd. De spullen die je mee naar huis nam werden ook nog gezegend. Na de afsluitende avond hebben we gezellig in de lounge gezeten van het hotel. Theo liet nog eventjes op het internet foto’s zien van de carnavalsoptocht in hun dorp. Wij hadden wat lekkers vanuit Nederland meegenomen en die hebben we toen op tafel gezet. Leny zei toen nou gaat het pas echt gezellig worden. Pelgrims vroegen allemaal waarom dat was. Ik vertelde toen dat we het niet meer mee terug naar Nederland mee wilde nemen dus dat het op mocht. De fraters zaten er ook lekker van te smullen. We hebben nog een tijd zitten kletsen met Henk en Chris. Tegenover zaten ons 3 fraters en daar kwam soms erg zware praat uit. Hebben dan volgens mij niet in de gaten dat ze alleen zitten. Vanavond is het ons ook weer gelukt om voor 00.00 op de kamer te zijn. Marieke is nog eventjes onder de douche geweest, om zo ook nog wat te stomen. Hebben allebei redelijk geslapen. Morgen vertrekken we al weer naar huis. We kunnen in ieder geval terugkijken op een goede week.

  • 18 September 2012 - 16:45

    Conny:

    Het was een mooi samen zijn en mooi om zo onze bedevaart af te sluiten. "Geef mij je hand" raakte mij (doet het altijd) en het verhaal van Dhr. Schleck was heel leuk.
    Jammer dat Marieke zo beroerd was, dat kan je in Lourdes helemaal niet gebruiken.
    We hebben die avond toch geen foto gekregen? Wel een kaart geloof ik toen we weg gingen.
    Maar goed dat ik alle verhalen van de fraters niet kon volgen als zij zulke zware praat deden, is niet goed kunnen horen toch nog ergens goed voor ;o)

  • 19 September 2012 - 18:54

    Rianne:

    wanneer zouden ze de handen aan de Maria's maken?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 578
Totaal aantal bezoekers 12216

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2012 - 31 December 2012

Mijn 11de reis naar Lourdes

Landen bezocht: